چهارشنبه، شهریور ۱۸، ۱۳۸۸

آمارهاي غلط دولت، كشاورزان را بيچاره كرد


برنج ايراني را نمي‌توان بيش از 12 ماه در انبارها نگه داشت حال انكه برنج پارسال هنوز در انبارها مانده و نمي‌دانيم چرا دولت برنج‌هاي تازه را خريداري مي‌كند.


ايلنا: براساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی و انجمن برنج ایران، تولید برنج در کشور سالانه حدود 2 میلیون و 300 هزار تن است، اما آمار واردات گویای آن است که مصرف برنج در ایران بیش از سرانه اعلام شده از سوی دولت‌مردان است. همچنين طبق آمار گمرک در سال 87، یک میلیون و 383 هزار تن برنج به ارزش 790 میلیون دلار وارد کشور شد که این رقم در سال 86 یک‌میلیون و 66 هزار تن بوده، اما در 3 ماه اول سال‌جاری 368 هزار تن برنج به ارزش 310 میلیون دلار وارد کشور شده که به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب 3 و 6/2 درصد از واردات کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد. با در نظر گرفتن این موضوع آن‌گونه که وزیر بازرگانی می‌گوید واردات برای تنظیم بازار ضروری است، اما بی‌توجهی به شناسنامه برنج‌های وارداتی موجب شده تا هر واردکننده‌ای بتواند‌ انواع برنج‌های ارزان‌قیمت تراریخته را وارد کند و با نام تجاری بازارپسند به فروش برساند.
در صورت مخطوط كردن برنج توسط دولت شكايت مي كنيم
پس از داستان‌هاي مفصلي كه واردات برنج در چند سال اخير در كشور ايجاد كرد و رسانه‌ها هر روز از زبان نقد به آن نگريستند مثل اينكه گوش شنوايي نيست و ماجرا همچنان ادامه دارد شايد بتوان گفت تنها اتفاق به ظاهر خوشايندي كه صورت گرفت دستور خريد برنج توافقي از برنجكاران توسط سازمان تعاون روستايي كشور بوده است.
موسوي رييس اين سازمان با اعلام خريد كيلويي 1800 تومان برنج كشاورزان خواست لطفي در حق كشاورزان رنج ديده كه امروز ديگر فريادشان بلند شده بكند و بحران به وجود آمده را پايان دهد اما اتحاديه تعاوتي فرهنگيان كه از 5 شركت معرفي شده توسط دولت برنج را خريداري، بسته بندي و عرضه مي‌كند؛ خبري مبني بر بي‌كيفيتي "برنج تحويلي" داده و سوالات بي‌شماري را به‌وجود مي‌آورد.
با وجود اينكه طبق دستور دولت برنج خريداري شده از كشاورزان بايد طارم با كيفيت و با 4 درصد خرد با كيلويي 1800 تومان خريداري شود اما گويا برنج بيچاره پس از خارج شدن از دست برنجكار واسطه‌هايي را پيش رو دارد كه هم لطف كرده ميزان خردش را افزايش مي‌دهند و هم با مخلوط كردن آن با برنج‌هاي بي‌كيفيت ارزشش را كاهش مي‌دهند آن وقت در بسته بندي‌هاي زيباي 5 كيلويي با نام طارم اصل به دست مصرف كننده مي‌رسانندو مردم ذوق مي‌كنند كه برنج با كيفيت اصل را كيلويي 1700 تومان براي اولين بار در اين چند سال خريده‌اند.
هر چند هيچ مجري و مديري مسئوليت رسمي اين سخنان را نمي‌پذيرد و وجود آن را تكذيب مي‌كند اما آنچه در سركشي كارشناسان خانه كشاورز و سخن با محلي‌ها از شركت‌هاي توزيع كننده بر مي‌آيد چيزي جز اين نيست. شركت‌هاي معرفي شده توسط دولت براي اينكه سودي هم عايدشان شود گويا در ماه مبارك رمضان نيز حاضر به انجام معامله‌اي سالم نيستند و به قولي غش وارد معامله مي‌كنند.
جميل عليزاده شايق، دبير انجمن برنج در اين رابطه به ايلنا مي‌گويد : بعيد است شركت‌هايي كه نماينده دولت در امر خريد و توزيع برنج هستند دست به چنين خطاي بزرگي بزنند هرچند كه در فروشگاه‌ها و بسياري از واسطه ها چنين عملي صورت مي‌گيرد اما در صورت يقين از اين مسئله از نمايندگان دولت شكايت خواهيم كرد.
وي مي افزايد: با وجود اينكه همه مي‌دانند فروشندگان و بسياري از شركت‌هاي بسته‌بندي كننده برنج دست به چنين عمل ناشايستي مبني بر مخلوط برنج خوب با بي‌كيفيت مي‌زنند اما سخت مي‌توان باور كرد نمايندگان دولت چنين حركتي انجام دهند كه البته براي اطمينان از اين مسئله بايد ناظران را در حين بسته‌بندي برنج افزايش داد.
نمايندگان بازرگاني زياد دخالت مي‌كنند
علي امامي مديرعامل اتحاديه فرهنگيان استان مازندران كه مسئول خريد و توزيع برنج كشاورزان به سراسر كشور است و برنج‌هاي خريداري شده را به بسته‌هاي كوچك تقسيم و به سراسر كشور عرضه مي‌كند در گفت‌وگو با ايلنا، مي‌گويد: ميزان خريد برنج مصوب دولت از كشاورزان توسط اتحاديه فرهنگيان 500/7 تن است كه براي عرضه در نمايشگاه‌هاي ماه مبارك رمضان فرستاده مي‌شود.
وي در مورد مشكلاتي كه در خريداري برنج از شالي‌كوبي‌ها و ارسال آن به استان‌هاي مختلف كشور وجود دارد گفت: بيشترين مشكل در حال حاضر وجود كارشناسان بازرگاني براي نظارت است زيرا آنها توجيه نبوده و از جزئيات كار باخبر نيستند و مدام در كار بسته بندي و توزيع دخالت مي‌كنند.
امامي همچنين گفت: برنج‌هايي كه 5 شركت معرفي شده از شالي‌كوبي‌ها خريداري كرده‌اند از كيفيت پاييني برخوردار است و در اتحاديه آنها بايد به بسته‌هاي 5 كيلويي تقسيم شده و عرضه شود در صورتي كه تقسيم برنج به كيسه‌هاي كوچك اشتباه است زيرا در حال حاضر كسي مصرف 5 كيلويي ندارد.
امامي مي افزايد: اين مساله كه كارشناسان بازرگاني مي‌خواهند بسته‌هاي5 كيلويي با نام كامل و مشخصات عرضه شود زمان زيادي را تلف كرده و كار را سخت‌تر مي‌كند در نتيجه سرعت انجام اين كار به شدت افت داشته است.
وي در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر چه ميزان از برنج مصوب از برنجكاران خريداري شده است، گفت: تاكنون 500 تن برنج از 7 هزار و 500 تن ميزان مجاز خريداري و به نقاط مختلف عرضه شده است.
نماينده اتحاديه فرهنگيان ايران همچنين در مورد نرخ خريد و فروش برنج گفت: قرار شده برنج را از شالي‌كوبي‌ها با قيمت 1800 تومان بخريم و دولت با تخصيص300 تومان در هر كيلو يارانه برنج را كيلويي1700 تومان به مصرف‌كننده بفروشد.
برنج كهنه روي دستمان مانده چرا تازه‌ها را مي‌خريد
افزايش برنج سال‌هاي گذشته روي دست برنجكاران نگراني كشاورزان را افزايش داده، انبارها پر از برنج توليد داخل است و واردات چند سال است هجوم آورده الان هم كه دولت دستور خريد برنج داده باز از كهنه‌ها چيزي كم نشده و تازه‌ها بفروش مي‌رود.
ميرعباس‌تنكابني برنجكار مازندراني در گفت‌وگو با ايلنا مي‌گويد: برنج ايراني را نمي‌توان بيشتر از12 ماه در انبارها نگه داشت حال انكه برنج پارسال هنوز در انبارها مانده نمي‌دانيم چرا دولت برنج‌هاي تازه را خريداري مي‌كند.
مدير يكي از شاليكوبي‌هاي بابلسر نيز كه سابقه30 ساله در منطقه دارد به ايلنا، گفت: اگر دولت برنج كهنه را خريداري كند از هر جهت مناسب‌تر است زيرا هم پخت برنج كهنه براي مصرف كننده راحت است و به اصطلاح " شفته" نمي‌شود و هم برنج‌هاي كهنه كه بيش از اين در انبارها نبايد بماند خراب نشده و مورد مصرف قرار مي‌گيرند و برنج تازه امسال در انبارها جايگزين برنج پارساله مي‌شود.
رييس اتحاديه فرهنگيان در پاسخ به اين سوال كه آيا برنج خريداري شده شما از شالي‌كوبي‌ها كهنه است يا تازه ؟گفت: با وجود اينكه انبارها پر از برنج‌هاي كهنه است و پخت برنج كهنه نيز بهتر از برنج تازه است اما تصميم گرفته شد برنج تازه از شالي‌كوبي‌ها خريداري شود.
شايق رييس انجمن برنج هم به ايلنا گفت: اصولا دولت هرسال خريد تضميني كه از كشاورزان داشته باشد صرفا محصول همان سال را خريداري مي‌كند و خريد برنج كهنه و انباشته كشاورزان به عهده وزارت بازرگاني است اما با وجود دستور مستقيم احمدي‌نژاد به اين وزارتخانه مبني بر خريد برنج انبارها، آنها كوتاهي كرده و هيچ اقدام موثري انجام ندادند.
واردات برنج در اوج توان توليد
شعبان گیلانی مسوول زراعت و باغداری خانه کشاورز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در اين رابطه مي‌گويد: تولید برنج در کشور کم نیست. نمی‌دانیم چرا در توليد محصولي كه به راحتي مي‌توان در آن خودكفا بود بازار واردات شكوفا شده است.
وي یادآور شد: ما در سال 2 میلیون و 200 هزار تن برنج تولید می‌کنیم و مصرف سرانه کشور در صورت پرخوری برنج 35 کیلو برای هر فرد است، با این احتساب دیگر نیازی به واردات برنج نیست.
وي كه از فرماندهان زمان جنگ تحميلي است، می‌گوید: چرا چنین تدابیری پس از گذشت 30 سال از انقلاب و با توجه به اهمیت کشاورزی و تولید غذا درکشور صورت نگرفته است؟ آیا می‌توان پذیرفت که مسوولان ما به اهمیت آن پي‌نبرده‌اند؟
بر اساس اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزي و انجمن برنج، سرانه مصرف برنج در ايران حدود 36 کيلوگرم است، اين در حالي‌است که وزارت بازرگاني سرانه مصرف را 44 کيلو دانسته و واردات را بر اساس اين سرانه انجام مي‌دهد.
جميل عليزاده شايق، دبير انجمن برنج در اين رابطه به ايلناگفت: برنج سرريز موجود در انبارها نشان مي‌دهد که نظرات کارشناسي درست نبوده است. کارشناسان وزارت جهاد کشاورزي به دليل اختلاف‌نظر با وزارت‌بازرگاني مجبور به پذيرش سرانه 44 کيلو براي کشور شدند.
وي خاطر نشان کرد: اگر ميزان واردات بر اساس سرانه 36 کيلو محاسبه مي‌شد با مشکلات کنوني روبرو نمي‌شديم. اختلاف 8 کيلويي محاسبه سرانه مصرف برنج در کشور باعث شد که ميزان زيادي از توليد سال گذشته در انبارها باقي بماند و شايد اگر افرادي در كشور وجود داشته باشند تا آمار صحيح ارائه كنند راحت تر بتوان براي مديريت بخش‌هاي مختلف كشور تصميم‌گيري كرد تا اينقدر در كشور متحمل زيان نشويم.
گزارش از: نسا نژادزارع
پايان پيام

هیچ نظری موجود نیست:

share

Bookmark and Share

رفتن به بالای