سه‌شنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۸۸

نتايج يک نظرسنجي در 11 کشور دنيا:



نتايج يک نظرسنجي در 11 کشور دنيا:
زندگي بدون تلفن همراه هرگز!
جام جم آنلاين: نتايج يک نظرسنجي جهاني که در 11 کشور انجام شد نشان مي دهد که بيشتر افراد دنيا نمي توانند بدون تلفن همراه زندگي کنند.
يک شرکت تحقيقات بازار به نام Synovate در يک نظرسنجي آنلاين که با شرکت هشت هزار مصاحبه شونده از 11 کشور انجام داد دريافت که سه چهارم اين افراد هميشه تلفن همراه را با خود دارند و از اين ميان شهروندان روسيه و سنگاپور بيشترين وابستگي را به تلفن همراه نشان دادند.
همچنين بيش از يک سوم اين افراد اظهار داشتند که نمي توانند بدون تلفن همراه زندگي کنند. به خصوص شهروندان تايواني و سنگاپوري در راس اين افراد قرار داشتند.
يک چهارم نيز بيان کردند که اگر قرار باشد بين گم کردن کيف پول و تلفن همراه يکي را انتخاب کنند ترجيح مي دهند که کيف پول را گم کنند. به اعتقاد اين افراد جايگزيني يک کيف پول به مراتب آسانتر از جايگزيني تلفن همراه است.
در حدود دو سوم مصاحبه شوندگان درحالي که تلفن همراه روشن خود را روي ميز کنار تختخواب گذاشته اند، مي خوابند. اين افراد خاطر نشان کرده اند که قادر نيستند موبايل خود را خاموش کنند چون مي ترسند چيز مهمي را از دست بدهند.
براساس گزارش رويترز، اين مصاحبه شوندگان اظهار داشته اند که علاوه بر تماس تلفني و ارسال اس. ام. اس، بيشترين استفاده اي که از کاربردهاي تلفن همراه مي کنند، زنگ ساعت، دوربين و بازي است.
همچنين 17 درصد از شرکت کنندگان اين نظرسنجي گفتند که از تلفن همراه براي کنترل ايميل‌ها و جستجو روي وب استفاده مي کنند که شهروندان آمريکايي و انگليسي در راس اين افراد قرار گرفتند.
يک دهم شرکت کنندگان نيز گفتند که از طريق اينترنت موبايل وارد شبکه هاي اجتماعي مانند " فيس بوک" و "ماي اسپيس" مي شوند.
از سويي ديگر 37 درصد از اين افراد خاطرنشان کردند که استفاده از تمام عملکردهاي تلفن همراه خود را بلد نيستند.
اين تحقيقات در ماه ژوئن در کشورهاي کانادا، دانمارک، فرانسه، مالزي، هلند، فيليپين، روسيه، سنگاپور، تايوان، انگليس و آمريکا انجام شد.


شناسايي 280 اثر باستاني در بهبهان






شناسايي 280 اثر باستاني در بهبهان
به گفته‌ سرپرست گروه مطالعات باستان‌شناسي بهبهان، بررسي‌هاي باستان‌شناسي اين شهرستان كه از سال 1385 آغاز شده بود، پس از شناخت 280 اثر و با ارائه‌ي گزارش نهايي در تابستان امسال به پايان رسيد.

كاميار عبدي در گفت‌وگو با ايسنا، بيان كرد: فصل نخست بررسي و شناسايي باستان‌شناسي شهرستان بهبهان با هدف شناخت بهتر فرهنگ‌هاي باستاني در استان خوزستان و آگاهي از ميزان روابط درون و برون منطقه‌يي اين خطه از دوره‌ي باستان تا روزگار معاصر در تابستان سال 1385 انجام شد و نتايج قابل توجهي را در پي داشت. فصل دوم نيز پس از وقفه‌اي دوساله در زمستان 1387 انجام شد.
او ادامه داد: در هر دو فصل، علاوه بر بررسي باستان‌شناختي منطقه، براي تعداد زيادي از آثار و محوطه‌هاي شناسايي‌شده پرونده براي ثبت در فهرست آثار ملي كشور تهيه شد. اين امر، بويژه از آن رو اهميت مي‌يابد كه بدانيم در شهرستان بهبهان به‌دليل كثرت فعاليت‌هاي عمراني، بويژه فعاليت‌هاي كشاورزي، نفتي و راه‌سازي، ميزان تخريب آثار فرهنگي بسيار بالاست.
وي اظهار داشت: به‌طور كلي، منطقه‌ي بهبهان نسبت به مناطق هم‌جوارش از جمله شوش و شوشتر در خوزستان يا نور‌آباد در استان فارس، پژوهش نشده است و فعاليت‌هايي كه انجام شده‌اند، در حوزه‌ي اطراف شهر تاريخي اسلامي ارگان تمركز يافته‌اند. در اين ميان فقط به بررسي‌هاي هيأت آمريكايي ايراني به سرپرستي نيسن و يغمايي و نيز كاوش‌هاي اين هيأت مشترك در تپه سبز مي‌توان اشاره كرد.
به گفته‌ اين باستان‌شناس، از ديگر اقدامات انجام‌شده در اين قسمت، بررسي پشت سد مخزني تنگ تكاب است كه توسط احسان يغمايي انجام شد. هم‌چنين در طرح توسعه‌ي‌ منطقه و با ساخت سد تنظيمي شهدا در سال 1361، آرامگاه ايلامي ارگان براثر بي‌دقتي در خاك‌برداري و پيش از انجام مطالعات باستان‌شناسي به‌صورت تصادفي نمايان شد كه به حدود سال 700 تا 650 پيش از ميلاد تعلق دارد. در اين راستا، دو هيأت به سرپرستي يغمايي و كابلي به بررسي و كاوش در محوطه پرداختند.
عبدي با بيان اين‌كه كشف آرامگاه ايلامي ارگان، ابتدا نظرها را به منطقه معطوف كرد، اما پس از آن غبار فراموشي سراسر منطقه را فراگرفت، گفت: در زمستان سال 1384 و با ايجاد و آغاز كار پايگاه پژوهشي شهر تاريخي ارگان، منطقه رونق پيدا كرد و فعاليت‌هاي باستان‌شناسي با كوشش‌هاي شادروان گنجي از سرگرفته شدند. در ادامه، هيأت كنوني از سوي پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي مطالعات باستان‌شناختي بهبهان را برعهده گرفت. اين هيأت در تابستان سال 1385 منطقه‌اي را ميان دو رود خيرآباد و مارون تا غرب منطقه‌ي ارگان بررسي باستان‌شناختي كرد و حدود 70 محوطه‌ي باستاني را كشف و در فهرست ميراث ملي كشور ثبت كرد.
او با اشاره به تعيين عرصه و حريم شهر باستاني ارگان در زمان رياست مرحوم آذرنوش در پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي، بيان كرد: در فصل دوم، سراسر شهرستان بهبهان بررسي شد و با بررسي بخش‌هاي تشان، مركزي، زيدون و آغاجاري، كل شهرستان پوشش داده شد. در نهايت 212 اثر، تپه، محوطه و يادمان تاريخي فرهنگي كشف و شناسايي شدند.
وي اظهار كرد: با پايان يافتن بررسي باستان‌شناسي بهبهان، امكان شناخت همه‌جانبه‌ي تك‌تك محوطه‌ها، تپه‌ها، آثار و شهرهاي موجود در دشت بهبهان فراهم شد و با استفاده از گاه‌نگاري‌ مقايسه‌يي و آزمايش‌هاي سن‌يابي، قدمت آثار و محوطه‌ها معين خواهد شد.
اين باستان‌شناس اضافه كرد: گروه مطالعات باستان‌شناسي شهرستان بهبهان در اين فصل تمام آثار، تپه‌ها و محوطه‌هاي باستاني درخور ثبت را در بخش تشان و مركزي در فهرست آثار ملي كشور ثبت كرد. هم‌چنين تاكنون پرونده‌ي حدود 20 اثر از مهم‌ترين تپه‌ها و محوطه‌هاي دشت زيدون آماده‌ ثبت در فهرست آثار ملي شده‌اند. گرچه هنوز حدود 80 محوطه و تپه‌ي باستاني نياز‌مند ثبت فوري هستند كه اين گروه اميدوار است، با تخصيص بودجه‌ي كافي در سال جديد، اين امر اتفاق بيفتد.
در مدت دو فصل بررسي باستان‌شناسي در بهبهان، 280 اثر شناسايي شدند كه به دوره‌هاي پيش از تاريخ، ايلامي، هخامنشي، فراهخامنشي، پارتي، ساساني و اسلامي مربوط مي‌شوند.

سرزمين هميشه بهار


روري بر جاذبه‌هاي گردشگري چابهار
سرزمين هميشه بهار
جام جم آنلاين: به سرزمين هميشه بهار خوش آمديد. 4 فصل سال با هواي بهاري، حس عجيبي را در نهان آدمي شكوفا مي‌كند.
شايد تا پيش از اين فكر مي‌كرديد چابهار يك منطقه گرم و سوزان است؛ اما برعكس اين شهر از خوش‌آب‌وهواترين بنادر جنوبي ايران به شمار مي‌رود. اين خنكا زماني روح‌انگيز مي‌شوند كه مونسون يا همان بادهاي موسمي شبه‌قاره هند، تابستان چابهار را به خنك‌ترين ناحيه و زمستان آن را به گرم‌ترين بندر جنوبي كشور تبديل مي‌كند. اتفاقا فصل خوبي را براي مسافرت به اين منطقه انتخاب كرده‌ايد؛ چون زمان وزيدن اين باد همين ماه است. با اين وزش، جلوه بي‌نظيري از موج دريا در ساحل پديدار مي‌شود. حاصل وزش اين باد در طول هزاره‌ها شكل و حجم خاصي به صخره‌ها بخشيده است، همچون يك تنديس مفهومي.
براي باور اين مساله كافي است بدانيد ميانگين درجه حرارت بندر چابهار 27 درجه سانتي‌گراد است. حالا به خاطر اين‌كه سفر ما پرماجراتر شود بدانيد اين منطقه تقريبا دورترين نقطه از مبدا تهران است و يكي از زيباترين سواحل دنيا را دارد. حالا شما به شرق كشور آمده‌ايد؛ اما زيادي هم به شرق نرويد، چون سر از پاكستان درمي‌آوريد.
شايد چابهار به لحاظ گردشگري چندان شناخته شده نباشد؛ اما وجود طبيعت زيبا و آثار تاريخي چيزي خلاف آن را بيان مي‌كند. وجود مسجدجامع تيس، قلعه پرتغالي‌ها، درخت كهنسال مكرزن در تيس كوپان، غار تيس، پناهگاه حيات‌وحش (تمساح) در باهوكلات، تپه گل‌فشان در كهير، قلعه قديمي تيس، امامزاده غلام رسول و... لابد كمي دچار ترديد شديد. علاوه بر اينها اكوتوريسم طبيعي جزيره و... از جاذبه‌هايي است كه نگاه ناگهاني شما را وادار به تمجيد از خويش مي‌كند. راستي از گل‌فشان‌ها اين اعجاز طبيعت چيزي شنيده‌ايد؟ ما برايتان مي‌گوييم.
گل‌هايي از جنس شگفتي
حباب‌هاي گل و لاي از دل زمين برمي‌آيند و دوباره آرام فرود خواهند آمد. اين فرآيند شگفت‌انگيز هر 30تا‌36 ثانيه تكرار مي‌شود، يعني گل و لاي فشرده به همراه گاز خارج به طور مرتب سر برمي‌آورند. لابد تعجب كرديد و نشاني مي‌خواهيد. شما براي ديدن اين مكان مي‌توانيد به 2 دشت كهيه و تنگ برويد. در آنجا 3 تپه وجود دارد كه در مسير 20 كيلومتري روستاي كهيه و در مسير جاده تنگ گالك در شمال غربي شهرستان چابهار قرار گرفته‌اند. ارتفاع اين تپه‌ها هم برحسب تخمين مابين 8 تا 40 متر است.
اين گل‌فشان‌هاي تپه‌اي داراي يك دهانه اصلي و چند دهانه كوچك‌تر هستند كه دهانه اصلي آن به صورت طبيعي در وسط گل‌فشان واقع شده و شكل آن چيزي شبيه به كاسه‌ يا تيغي است. دهانه‌هاي اطراف، ثابت و دائمي نيستند و هرازگاه يكي متولد و يكي ديگر محو مي‌شود. هرچند آنها شبه‌آتشفشان هستند؛ اما مطمئن باشيد اصلا خطري شما را تهديد نمي‌كند، چون انفجار فوراني ندارند.
هرچند براي ما زيبا و تعجب‌برانگيز است؛ اما براي مردمان دوست‌داشتني اين ديار، معنا و مفهوم ديگري دارد. آنها از اين گل و لاي براي درمان برخي از بيماري‌ها و امراض پوستي استفاده مي‌كنند. آنها مي‌توانند كلي از فوايد درماني و شفادهنده آن را براي شما به زبان محلي توضيح دهند. جالب بود مگه نه!
يك جا و كلي چيز
باز هم ردپاي پرتغالي‌ها! يادتان نرفته كه در بندرعباس و جزيره كيش، آنها كلي ويرانگري داشتند و البته چند قلعه هم ساخته و پرداخته بودند. آنها (پرتغالي‌ها) بناهاي ديگري هم در ايران دارند. خب ابتدا عازم روستاي تيس شويد؛ جايي در 5 كيلومتري شمال غرب چابهار كه رودخانه لاوي از آن مي‌گذرد و كوه‌هاي زيبايي آن را احاطه كرده‌اند. اين قلعه داراي معماري خاص و ويژه‌اي است كه توانسته شمار قابل توجهي از گردشگران را به خود جلب كند. در قسمت شمال شرقي در ورودي اصلي قرار دارد و داراي 4 گوشواره خلفي است كه در پشت ديوارهاي هشتي واقع شده‌اند. در ضلع شمال شرقي، آثار اتاق‌هايي وجود دارد كه اكنون خراب شده‌اند و هر كدام داراي يك اتاق بزرگ‌تر مشرف به ايوان اختصاصي هستند.
اينجا تنها يك روستا نيست؛ بلكه تاريخي در خود نهان دارد به وسعت قلب‌هاي بزرگ همين اهالي. توضيح زيادي نمي‌خواهد. كافي است سري هم به قلعه بلوچ گت بزنيد، يعني 5 كيلومتري شمال غربي روستا. اين قلعه بر بالاي كوهي مرتفع قرار گرفته است و آواي مردمان روزگار خويش را بازمي‌گويد. در اينجا، آثار ديوار قلعه و يك برج ديده‌باني از آن برجاي مانده است. بقاياي دو مقبره هرمي‌شكل برجسته هم وجود دارد كه با سنگ و ساروج بنا شده و از نوع قبرهاي اسلامي است. چندين چاه هم در صخره حفر شده‌اند. شايد روزگاري چشمه سيراب‌كننده مردمان بوده است.
البته فراموش نكنيد كه اين تنها جاذبه روستا نيست؛ بلكه زنان روستا، خود حافظ و ميراث‌دار يكي از اصيل‌ترين هنرهاي دستي هستند و شما را دست خالي نخواهند گذاشت. سوزن‌دوزي آنها از شهره خاصي برخوردار است كه به دليل تنوع و نوع دوخت آن بسيار زيبا و دل‌انگيز، ذهن و جان را مي‌ربايند.
پارتي جن‌ها
نترسيديد كه؟ ترسيديد؟ جناني كچ، محلي است كه بنابر باور مردم، محل سكونت جن‌ها بوده است. اين گورستان هم در روستاي تيس در دامنه كوه پيل‌بند در جنوب دره تيس قرار گرفته است. در ميان قبر‌ها چند قبر ايستاده به چشم مي‌خورد و يك مقبره پلكاني با سرپوش صندوقچه‌اي از سنگ و گچ به صورت نيمه‌سالم بدون لوح و تزئينات خارجي به چشم مي‌خورد كه ظاهرا از دوران اسلامي است؛ اما كسي بدرستي قدمت اين گورستان را نمي‌داند يا شايد كسي مطلع نبود كه به ما بگويد. تقريبا حدود 200 قبر كهن در محوطه قديمي آن وجود دارد. ديدنش خالي از لطف نيست. دعايي هم براي شادي ارواح بخوانيد يا نصيب جن مي‌شود يا انس!
اگر به اين مكان‌ها علاقه‌مند هستيد، سري به گورستان قديمي دشتياري بزنيد كه قدمت آن به پيش از تاريخ و دوره آهن مي‌رسد. در بعضي از آنها، آثاري از قبيل مانده‌هاي غذا يا آثار سنگي و فلزي ديگر مشاهده شده است. حدود 3000 نفر اينجا آرام گرفته‌اند.
غارهاي بان مسيتي تيس
فعلا كه نمي‌خواهيم از اين منطقه دل بكنيم. آنقدر آثار طبيعي و انساني در خود نهفته دارد كه هركس به‌زعم خويش براي خود دنيايي ديگر خواهد ساخت؛ دنيايي براساس تاريخ. در دامنه كوه شهبازبند در همين روستاي تيس، يك غار طبيعي و 2 غار مصنوعي در كنار هم قرار دارند كه مردم محل، مجموعه اين غارها را به نام بان مسيتي مي‌شناسند. غار اول طبيعي و به شكل نيم‌دايره است و با استفاده از روش تراشكاري داخل غار و دهانه آن توسعه پيدا كرده است. شواهد غيرقابل انكاري از مسكوني بودن اين غار دلالت مي‌كند. يك مقبره كوچك از گچ به صورت دوسطح افقي كه روي يكديگر قرار دارند و آثاري از قبيل سنگ‌نوشته، خط و لوح در عمق يك متر از سطح غار ديده نمي‌شود و در فضاي اطراف آن يك محوطه كوچك وجود دارد. از سطح غار تا مقبره به اندازه يك پله گودي به چشم مي‌خورد. مكعبي از سنگ و گچ بر فراز مقبره ساخته شده كه زيربناي يك گنبد كوچك است، بدنه‌هاي اطراف اين مكعب را با گچ به رنگ سفيد درآورده‌اند. در ورودي مقبره رو به دره تيس و به موازات دهانه ورودي غار واقع شده است. روي ديواره‌هاي مكعب مقبره، گچكاري و با جوهر قرمز و بنفش، خطوط و علامت‌هايي نقش گرديده كه شبيه به خط گجراتي و هندي هستند.
در سمت راست و به فاصله چند قدم از اين غار طبيعي، يك غار مصنوعي قرار گرفته كه آثار تراش بخوبي در آن آشكار است. سقف اين غار تقريبا كوتاه است و اينجا هم مانند بسياري از آثار ديگر به دليل بي‌توجهي در حال تخريب است.
شادي در موزه غلام رسول
اگر چند سال پيش به اينجا مي‌آمديد، شايد شاهد مراسم شگفت‌انگيز و متفاوتي بوديد كه امروز ديگر از آن خبري نيست. هرساله در 15‌ذي‌القعده به مدت 10 شبانه‌روز مراسم جشن و شادي بر مزار غلام رسول برپا مي‌شد. راهنما، داستان آن را چنين براي ما روايت كرد: غلام رسول هنگام فوت وصيت مي‌كند كه پس از مرگش سوگواري نكنند و در عوض مدت 10 شبانه‌روز بر سر قبرش شادي كنند تا روحش شاد شود.
اكوتوريسم طبيعي چابهار و روستاهاي آن همراه با آب و هواي روح انگيز از جاذبه‌هايي است كه شما را وادار به تمجيد از خويش مي‌كند
اين بنا كه داراي گنبدهاي مرتفع است، در حاشيه ضلع شرقي چابهار قرار گرفته كه قدمت آن به دوران تيمور مي‌رسد. اين مرد نيك‌نام علاوه بر زوار ايراني، پذيراي زيارت‌كنندگان زيادي از كشورهاي شبه‌قاره هند است كه براي انجام عبادت و نذر و نياز به چابهار مي‌آيند.
فراموش نكنيد كه اينجا، تنها يك آرامگاه نيست؛ بلكه موزه مردم شهر هم هست، در واقع موزه چابهار در آرامگاه سيدغلام رسول قرار دارد. جالب آن كه بسياري از آثار موجود در اين موزه مردم‌شناسي، اهدايي از سوي علاقه‌مندان به ميراث فرهنگي است. شما مي‌توانيد پوشاك محلي، وسايل حصيري و نيز ظروف سفالي را در كنار آثار تاريخي منطقه يكجا ببينيد.
اين مقبره با توجه به سبك معماري با پيروي از سبك معماري مغولي در قرن‌هاي 7 و 8 هجري بنا شده است.
جنگل‌هاي حرا
اين مكان زيبا همراه با خور باهو به عنوان بيستمين تالاب بين‌المللي كشور در فهرست كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است؛ هرچند جنگل‌هاي حرا، توده خالص و يكدستي هستند و هيچ‌گونه تنوع گياهي در آنها مشاهده نمي‌شود؛ ولي در مقابل از تنوع جانوري بسيار بالايي برخوردارند و اين تنوع قبل از هر چيز به خاطر موقعيت گذرگاهي يا اكوتوني آنهاست.
اين جنگل‌ها، هديه مشترك خشكي و درياست و حفاظت از آنها در همه جاي دنيا به عنوان زيستگاه‌هاي باارزش و حساس و بويژه از منظر گردشگري مورد تاييد قرار گرفته است. جنگل‌هاي مانگرو، بسيار حاصلخيز بوده و از نظر تنوع زيستي، يكي از كانون‌هاي مهم به شمار مي‌روند. برخي از مهم‌ترين كاركردهاي اين جنگل‌ها عبارتند از حفاظت از آب سنگ‌هاي مرجاني و تامين زيستگاه آبزيان، پرندگان و ديگر جانوران و همچنين اين اكوسيستم را عامل تعيين‌كننده‌اي در پايداري سواحل در مقابل فرسايش امواج سهمگين دريا مي‌دانند.

دره و پرنده
تا اينجا كه آمديد، سري هم به ليپار بزنيد؛ روستايي زيبا در 15 كيلومتري شهر چابهار. مطمئن باشيد مسير به دليل زيبايي ساحلي بودن جاده پيش از آن كه تصورش را بكنيد، به پايان مي‌رسد. دره‌اي زيبا با انبوه پرندگان، حسي به آدمي مي‌دهد كه غيرقابل وصف است و با ديدن طبيعت و مشاهده خلقت، انسان ناخودآگاه زبان به تمجيد خالق مي‌گشايد. فاصله نزديك 2 كوه حس غريبي دارد مثل آن كه تو را در آغوش خويش گرفته‌اند؛ اما در ميان اين دو كوه چيزي شبيه به يك سد ايجاد شده كه نقطه غايت آب‌هاي سرگردان است و در آن انواع بوته‌ها، درختچه‌ها، با حيات وحش بي‌نظير و پرندگاني چون چنگر، فلامينگو، انواع حواصيل، باقرقره، تيهو، عقاب دشتي، خوتكا و... ديده مي‌شوند.
اندكي متفاوت
اما سواحل زيباي درياي عمان، بنادر پزم، گواتر، كنارك، اسكله شهيد بهشتي، مساجد زيباي محلي، بافت سنتي و زندگي جذاب بلوچ‌ها با كپه‌هاي دست‌سازشان، گل‌فشان كه از عجايب چابهار بوده و... تمام آن چيزي نيست و نخواهد بود كه چابهار شما را به خويش فرامي‌خواند. بايد زماني را براي تفريحات مهيج اختصاص داد. مطمئن باشيد خاطره خوش شما چند برابر مي‌شود، عجله نكنيد برايتان تعريف مي‌كنيم. خوب پس اگر اهل هيجان هستيد و آمادگي بدني خوبي داريد، عصري را با ورزش‌هاي آبي بگذرانيد. يك گردشگري دريايي مهيج هيچ‌گاه از يادتان نخواهد رفت. باز هم هيجان بيشتر دوست داريد. پس دل در گرو سنگ بگذاريد و صخره‌نوردي را تجربه كنيد. صبر كنيد، بيابانگردي را از دست ندهيد. حتما در قاب دوربينتان جلوه‌هاي ماندگاري ثبت خواهد شد.

صنايع دستي
غم و شادي، حديث دل مردان و راز زنان همه و همه آميزه‌اي از روان اين مردمان است كه در هنر خويش نمايان مي‌سازند و آن را بر تارك پارچه روايت مي‌كنند. سوزن‌دوزي بلوچ تنها يك نام و نشان محلي نيست؛ بلكه داستاني است كه فراتر از اين مرز و بوم روايت مي‌شود و آن‌گاه كه دست‌ها بازيگر ذهن خلاق مي‌شوند، حاصلش تنها زيبايي خواهد بود. بازار چابهار، نامي ديرينه و آشناست. با وجود اجناس فراوان داخلي و خارجي اما روميزي، سجاده، كوسن، روتختي، جانماز، پرده، آباژور، اشارپ، پشتي و... خريد ويژه شما در اين سفر خواهد بود. اما زن هنرمند بلوچ به مثابه مدير خانواده، نقش غيرقابل انكاري در تنظيم امور اقتصادي و آينده‌نگري داشته و دارد. از اين ميان مي‌توان به كاركرد دوگانه هنر سكه‌دوزي اشاره كرد كه نقش صندوق پس‌انداز را داشته است، به اين صورت كه زنان هنرمند بلوچ در مواقع گشاده‌دستي و رفاه، مازاد درآمد خانواده را تبديل به سكه كرده و از آن در سكه‌دوزي استفاده مي‌كردند و در مواقعي كه خانواده دچار تنگدستي مي‌شده از سكه‌هاي پس‌انداز شده، كمك مي‌گرفتند. امروزه اين هنر به عنوان تزئين رويه رختخواب و تزئينات ديواركوب توليد و به بازار عرضه مي‌شود. اين همه مي‌تواند رهاوردي ماندگار از اين سفر براي شما باشد.

اينجا را از دست ندهيد
گردشگران براي بازديد از مناطق تاريخي چابهار با يك مشكل مواجهند و آن اين‌كه اين مناطق از يكديگر فاصله زيادي دارند. براي نمونه جنگل‌هاي زيباي حرا در شرقي‌ترين نقطه چابهار واقع شده‌اند. كوه گل‌افشان در 100 كيلومتري غرب آن قرار دارد و روستاي سرباز (با تمساح مشهور پوزه كوتاهش)‌ در شمال چابهار قرار دارد. اما فراموش نكنيد به غير از حظ بردن از سواحل زيباي چابهار و گردش‌هاي دريايي آن، ديدن كوه‌هاي زيباي گل‌افشان را از دست ندهيد.





با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده

10 راز براي داشتن لذت سفر



0 راز براي داشتن لذت سفر
جام جم آنلاين: هنگامي كه همه وسايل سفر را در يك يا دو كوله‌پشتي مي بنديد، سعي كنيد زندگي‌تان را هم تا مي‌توانيد ساده كنيد. اين كاري است كه "جيل و استيو كافمن" در زندگي‌شان پيش گرفته‌اند.
تا حالا به اين موضوع فكر كرده ايد كه مي توانيد يك كوچ نشين مدرن و امروزي باشيد. رازهايي كه در زير به آنها اشاره مي‌شود گزيده اي از سخنان افرادي است كه به چنين شكلي زندگي كرده اند و شيوه سفر كردن آنها كمي متفاوت ولي با لذتي بي پايان همراه بوده است.

1.بي دليل سفر نكنيد.

بيشتر افرادي كه به سفر كردن علاقه مندند، به دنبال شغلي مي گردند كه بتوانند آزادانه و بي قيدو بند سفر كنند. اما خانم "تيفاني اونز و همسرش" كه از كار روزمره خود(ويراستاري روزنامه و نصب كابل تلويزيون) بسيار خسته شده بودند رو به كوچ نشيني نوين آوردند؛ سفر به كشورهاي مختلف و مراقبت از خانه ها و باغها. اين زوج هر ساله به يك كشور جديد سفر مي‌كنند و در آنجا به مراقبت و نگهداري از باغها مي پردازند. اين است دليل كوچ نشيني و تغيير شغل .

2.فراتر از نور  و با سرعت نور سفر كنيد


 اين جمله از "جيمي ولز"، بنيانگذار سايت ويكيپدياست. او در 2 سال گذشته به مانند "ذره معلق " به بيشتر نقاط دنيا ازجمله توكيو، بوينس آيرس و نيويورك سفر كرده و بدون ايجاد وابستگي به پست و جايگاهي خاص و يا جمع آوري بار بيش از حد، به جهانگردي پرداخته است.

آقاي ولز مي گويد:"بار زيادي با خود حمل نكنيد،شما مي توانيد ماه ها با يك كوله ساده سفر كنيد."

3.صبوري و خوش برخوردي دو ركن اساسي در سفر.

"ليزا هايشا" كه از سن 22 سالگي تمامي زندگي خود را در سفر و جاده هاي دنيا سپري كرده، معتقد است كه هر فردي در هنگام بر خورد با فرهنگ ها و زبانهاي جديد مي بايست از اين 2 ركن اساسي زندگي استفاده كند .

4.مقاصد سفر خود را با دقت انتخاب كنيد.

خانم "لي وود وارد"، كه به همراه همسرش در چند دهه اخير به كوچ نشيني نوين رو آورده است، اماكني كه توسط گردشگر مورد بازديد قرار مي گيرد را به2 دسته تقسيم مي كند. او مي‌گويد:« اولين گروه، مقاصدي كاري هستند به اين معنا كه فرد براي انجام امور روزمره و درآمدزايي خود به آنها مراجعه مي‌كند.

گروه دوم مقاصدي هستند كه گردشگر براي بازديد، آنها را بر مي گزيند و جنبه درآمد زايي براي فرد ندارد. حال تعادل بين اين دو گروه بسيار مهم است.

 تا زماني به مقاصد كاري سفر كنيد كه درآمد روزمره شما را تامين كند و سپس بازديد از مقاصد گردشگري را در برنامه خود قرار دهيد.»

5.اصول اوليه را هميشه به ياد داشته باشيد وآنها رارعايت كنيد.

 هنگامي كه همه وسايل سفرتان را در يك يا دو كوله‌پشتي مي بنديد، سعي كنيد زندگي‌تان را هم تا مي‌توانيد ساده كنيد. اين كاري است كه "جيل و استيو كافمن" در زندگي‌شان پيش گرفته اند.

آنها ماشين ون خود را با كمي تغييرات و مجهز كردن به يك تختخواب و آشپزخانه كوچك و فشرده، به يك خانه متحرك تبديل كرده اند و زندگي را در جاده ها سپري مي‌كنند. اين زوج با تبديل اتومبيل به خانه متحرك در حال تجربه كوچ نشيني نوين هستند.

به گفته اين زوج جوان، يك خواب راحت شبانه و يك غذاي خوب، تنها نيازهاي زندگي به سبك كوچ نشيني نوين است.

6.آهسته و پيوسته گام برداريد.

"جين دي" كه به همراه همسر و دخترش در حال سفر دور دنياست، مي گويد:« مهمترين اصل براي ذخيره كردن پول و به دست آوردن تجربه سفر، آرام و بدون عجله سفر كردن است. در سفر از مسيرهاي هوايي طولاني بپرهيزيد. چون براي شما هزينه بر است.»

اين خانواده در طول 3 سال اول سفر خود تنها يك پرواز بلند مدت داشته اند. اين كار نه تنها باعث ذخيره  كردن پول آنها شده است، بلكه موجب شده اين خانواده، دنيا را با دقت بيشتري بگردند و دنياي امروز را بهتر درك كنند.

7.پاي خودتان را از گليمتان درازتر نكنيد.

اگر فكر مي‌كنيد كه زندگي تنها سفر كردن است، يك تجديد نظر در افكارتان انجام دهيد. "مليسا گراس من" كه با سگ و همسر خود در حال سفرهاي كوچ نشيني است، مي‌گويد:« گاهي تجربيات شما تنها بايد به يك كارت پستال بسنده شود.»

او در نوشته‌هاي خود به سختي ها و مشكلات سفرهاي كوچ نشيني اشاره مي‌كند و معتقد است كه بعضي افراد تنها با يك كارت پستال به عنوان سوغاتي، سفرنامه خود را مرور مي‌كنند. طرفداران اين نگرش همواره با تصاوير و نوشته‌هاي خود به سادگي به دنيايي سفر مي‌كنند كه يك گردشگر بايد براي دست يافتن به آن، سالها به نقاط مختلف جهان سفر كند.

8. هميشه در هرجا يك نشاني، براي دسترسي به خود داشته باشيد.

اين پيشنهاد از طرف خانم "كيم رايت" مطرح شده كه سالها زندگي خود را در سفر گذرانده است. خانم رايت مي گويد:« در هر جايي كه مي توانيد اطلاعاتي مانند مشخصات اتومبيل خود، شماره تلفن همراه و ... را بگذاريد. حتي اگر از آن مكان به كلي دور شويد. سعي كنيد كه يك صندوق پستي شخصي داشته باشيد.»

 بيشتر دوستداران سفر و گردشگران، دوست و يا فاميلي در مقاصد مختلف دارند كه شما مي‌توانيد براي آدرس دادن، نشاني آنها را بدهيد.

9.همه وقت خود را با ديگران نباشيد.

 اگر به صورت گروهي و يا خانوادگي سفر مي كنيد، اوقاتي را هم تنها باشيد.

"لي شالمن" كه او نيز با همسر و دختر 4 ساله اش در حال سفر به دور دنياست،مي گويد:« اين بسيار ضروري است كه گاهي تنهايي، به كسب تجربه بپردازيد. اين بدان معناست كه يك گردشگر بايد برخي از اوقات، تنها به شهر رفته و به بررسي شهر يا اماكن مورد نظر بپردازد، و اوقات ديگر را با خانواده يا ديگران به بررسي جاذبه ها و فرهنگ‌هاي مختلف بگذراند. اين تنهايي شما را به دنياي خودتان مي‌برد و باعث مي‌شود شما قدر همسفران خود را بيشتر بدانيد.»

10. زيباييها را به بهترين نحو توصيف كنيد.

تا جايي كه مي توانيد از هر عنصري در سفر، عكس، فيلم و مطلب تهيه كنيد. اين رمز موفقيت يكي از اولين عشاير مدرن جهان،خانم " ليزا لوبين" است.

خانم لوبين يك تهيه كننده برنامه هاي تلويزيوني است،كه با به تصوير كشيدن مقاصد و جاذبه هاي سفر دور دنيا، همه را با خود همسفر مي كرد. انرژي وصف ناشدني خانم لوبين و همچنين نحوه به تصوير كشيدن تصاوير ضبط شده از گوشه و كنار جهان، برنامه هاي اين جهانگرد كوچ نشين را مانند يك سفر مجازي، براي مخاطبانش به تصوير مي كشيد. گويي تمامي مخاطبان در كنار او قرار داشتند.

از تمامي اين نكات چنين استنباط مي شود كه در زندگي امروز ،گردشگري جزء جدا نشدني از نيازهاي انسان است و تا زماني كه فرد سفر را بر خود سخت بگيرد،مشكلات او نيز چند برابر خواهند شد.

پس براي داشتن سفري با لذت بي انتها، مي بايست خوب مسافرت كردن و مسافر خوب بودن را تمرين كرد.

منبع: خبرگزاري ميراث فرهنگي





با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده

جنگ ترياك در چين پايان يافت



نگ ترياك در چين پايان يافت
جام جم آنلاين: 167 سال پيش در روز 29 اوت سال 1842 ميلادي ، با امضاي پيمان نانكن «جنگ ترياك» در چين پايان يافت .چند دهه پيش از آغاز اين جنگ ، در سال 1798 ميلادي ويليام پيت ، نخست وزير بريتانيا يك هيات را به رياست مك كارتني به پكن اعزام كرد. هدف از سفر اين هيات به چين كسب امتيازات و تسهيلات تجاري بود اما امپراتور چين از روي احتياط ترجيح مي داد مرزهاي كشورش را به روي بازرگانان و ميسيونرهاي مذهبي اروپايي ببندد.
بريتانيايي ها كه در مستعمره خود هند كشت خشخاش را گسترش داده بودند و چيني ها را به كشيدن ترياك تشويق مي كردند ، از اين تصميم امپراتور چين بسيار ناخرسند شدند.
آنها به خريد چاي از چين كه در بريتانيا مردم علاقه زيادي به آن داشتند ادامه داده و به زودي موازنه تجاري با چين به سود چين و به زيان آنها شد.
كمپاني هندشرقي بريتانيا تمام توان خود براي فروش غيرقانوني ترياك در چين و رواج اعتياد در اين كشور را به خرج داده بود.
فروش غيرقانوني ترياك در چين كه در سال 1800 ميلادي فقط 100 تن بود در سال 1838 ميلادي به ميزان 2600 تن رسيده بود.
در سال 1839 ميلادي ، لين تسوسيو ، حاكم كانتون 20000 صندوق ترياك غيرقانوني را ضبط كرده و در ملاءعام صندوق هاي حاوي ترياك را معدوم كرد.
اين بهانه اي بود كه لندن انتظار آن را مي كشيد تا گشودن مرزهاي چين به روي بازرگانان بريتانيايي را به اين كشور تحميل كند.
بنابراين ، تحت نام مقدس تجارت آزاد ، لرد ملبورن نخست وزير ملكه ويكتوريا جوان و پالمرستون وزير خارجه اش مجلس وست مينستر را متقاعد كردند تا دستور اعزام يك نيروي نظامي به چين و تنبيه حاكم كانتون را صادر كند.
يك ناو جنگي بريتانيا بندر كانتون را بمباران كرد و نظاميان بريتانيايي مجمع الجزاير شوسان در نزديكي بندر كانتون را تصرف كردند.
سپس چند كشتي جنگي بريتانيا رودخانه يانگ تسه كيانگ را پيمودند و شهر نانكن (نانجينگ امروزي) پايتخت جنوبي چين را مورد تهديد قرار دادند و حكومت امپراتور تائوكوئانگ را ناگزير به تسليم شدن در مورد خواسته هايشان كردند.
اين اقدام كه بعدها «سياست توپخانه» ناميده شد به پيمان ننگين نانكن منجر گرديد كه براساس آن بريتانيايي ها حق تجارت آزاد در 5 بندر چين از جمله كانتون و شانگهاي را به دست آوردند.
علاوه بر اين ، آنها قيمومت هنگ كنگ كه دروازه ورودي به كانتون و چين جنوبي بود را كسب كردند.
اما تحقيرها ادامه يافتند ، امپراتور ناگزير گرديد حق تردد آزادانه در خاك چين را به اتباع بريتانيا بدهد و خسارتي به مبلغ 21 ميليون دلار نقره را به دولت بريتانيا بپردازد.
با امضاي پيمان نانكن «امپراتوري مركز» لقب چين دوره فاجعه باري مملو از جنگ هاي داخلي و تحقير شدن هاي مداوم در مقابل «شياطين موقرمز» كه از غرب مي آمدند را آغاز كرد.
به اين ترتيب در روز 29 اوت سال 1842 ميلادي با امضاي پيمان ننگين نانكن «جنگ ترياك» در چين پايان يافت.
امضاي پيمان نانكن موجب گرديد تا ساير كشورهاي اروپايي و ايالات متحده خواستار امتيازات مشابهي مانند بريتانيا شوند و با زور و تهديد اين امتيازات ارضي و تجاري را كسب كرده و دوران سياهي را در تاريخ اين كشور پهناور باستاني ثبت كنند.

موبايل کيف پول مي‌شود



موبايل کيف پول مي‌شود
جام جم آنلاين: تلفن همراه مي تواند از سال 2012 مانند يک کيف پول الکترونيک در خريدها پول اجناس را پرداخت کند.اين فناوري که درحال حاضر در بعضي از تلفنهاي همراه به کار گرفته شده است تا سال 2012 مي تواند بسيار گسترش يابد.
به گزارش خبرگزاري مهر، Nfc (ارتباطات ميدان نزديک) فناوري جديدي است که در کنار ساير عملکردهاي تلفن همراه اين امکان را به کاربران اين ابزار مي دهد که پول خريد کالاهاي کوچک خود را از طريق تلفن همراه و تنها با نزديک کردن اين دستگاه به کارت خوانهاي بي سيم فروشگاهها و مراکز خريد پرداخت کنند.
اين فناوري که درحال حاضر در بعضي از تلفنهاي همراه به کار گرفته شده است تا سال 2012 مي تواند بسيار گسترده شود.
پيش بيني هاي تحليگران نشان مي دهد که تا سال 2012 تلفن همراه به پنجمين دستگاه پرفروش دنيا تبديل مي شود.
مصرف کنندگان مي توانند با کمک اين فناوري از تلفن همراه خود همانند يک کيف پول، کارت اعتباري و يا کارت عضويت الکترونيک استفاده کنند. کاربران مي توانند به راحتي تلفن همراه خود را نزديک دستگاههاي کارت خوان قرار دهند و در بعضي موارد با نوشتن "پين کد" روي تلفن همراه پرداختهاي خود را انجام دهند.
براساس گزارش کاتاوب، اين فناوري درحال حاضر عرضه شده و نوکيا تاکنون چهار محصول خود را به اين فناوري مجهز کرده است اما اين فناوري تنها مي تواند هزينه هاي بالا را پرداخت کند و تنها براي شرکتهاي مسافربري مفيد است.
به اعتثاد کارشناسان اين بخش، تا سال 2012 گسترش اين فناوري در مقياس وسيع انجام مي شود و در مجموع 20 درصد از تلفنهاي همراه به آن مجهز مي شوند.

عميق‌ترين و وسيع‌ترين حفره جهان در سيبري


ميق‌ترين و وسيع‌ترين حفره جهان در سيبري
جام جم آنلاين: دانشمندان و زمين‌شناسان شوروي سابق در 13 ژوئن سال 1955 ميلادي با حفر يك معدن استخراج الماس عميق‌ترين و وسيع‌ترين حفره جهان را در شرق سيبري ايجاد كردند.

به گزارش ايسنا ، اين معدن الماس در شرق سيبري واقع در شمال روسيه است و دماي اين ناحيه اغلب 40 درجه سانتيگراد زير صفر است .
اين معدن توسط زمين‌شناسان بنام و مشهور آن زمان شوروي از جمله يوري خاباردين، يكاترينا الاگيناو و و.آودينكو كشف شده و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
اين معدن قريب به 50 سال مورد بهره‌برداري و استخراج قرار گرفت و طي اين مدت سالانه بيش از 2 ميليون قيراط از آن الماس استخراج شد.
عرض اين معدن 1200 متر و عمق آن 525 متر است و تقريبا دو ساعت با خودرو طول مي‌كشد تا از ابتداي اين معدن به انتهاي آن برسيم.
معدن ميرني كه در زبان انگليسي به معناي صلح است، در 30 آوريل سال 2004 ميلادي تعطيل شد.
شهري به همين نام در اطراف اين معدن طي اين پنج دهه تشكيل شد و گسترش يافت و هيچ فرد بيگانه‌اي بدون اجازه از مقامات اين شهر اجازه داخل و خارج شدن ندارد.





share

Bookmark and Share

رفتن به بالای