سه‌شنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۸۸

شناسايي 280 اثر باستاني در بهبهان






شناسايي 280 اثر باستاني در بهبهان
به گفته‌ سرپرست گروه مطالعات باستان‌شناسي بهبهان، بررسي‌هاي باستان‌شناسي اين شهرستان كه از سال 1385 آغاز شده بود، پس از شناخت 280 اثر و با ارائه‌ي گزارش نهايي در تابستان امسال به پايان رسيد.

كاميار عبدي در گفت‌وگو با ايسنا، بيان كرد: فصل نخست بررسي و شناسايي باستان‌شناسي شهرستان بهبهان با هدف شناخت بهتر فرهنگ‌هاي باستاني در استان خوزستان و آگاهي از ميزان روابط درون و برون منطقه‌يي اين خطه از دوره‌ي باستان تا روزگار معاصر در تابستان سال 1385 انجام شد و نتايج قابل توجهي را در پي داشت. فصل دوم نيز پس از وقفه‌اي دوساله در زمستان 1387 انجام شد.
او ادامه داد: در هر دو فصل، علاوه بر بررسي باستان‌شناختي منطقه، براي تعداد زيادي از آثار و محوطه‌هاي شناسايي‌شده پرونده براي ثبت در فهرست آثار ملي كشور تهيه شد. اين امر، بويژه از آن رو اهميت مي‌يابد كه بدانيم در شهرستان بهبهان به‌دليل كثرت فعاليت‌هاي عمراني، بويژه فعاليت‌هاي كشاورزي، نفتي و راه‌سازي، ميزان تخريب آثار فرهنگي بسيار بالاست.
وي اظهار داشت: به‌طور كلي، منطقه‌ي بهبهان نسبت به مناطق هم‌جوارش از جمله شوش و شوشتر در خوزستان يا نور‌آباد در استان فارس، پژوهش نشده است و فعاليت‌هايي كه انجام شده‌اند، در حوزه‌ي اطراف شهر تاريخي اسلامي ارگان تمركز يافته‌اند. در اين ميان فقط به بررسي‌هاي هيأت آمريكايي ايراني به سرپرستي نيسن و يغمايي و نيز كاوش‌هاي اين هيأت مشترك در تپه سبز مي‌توان اشاره كرد.
به گفته‌ اين باستان‌شناس، از ديگر اقدامات انجام‌شده در اين قسمت، بررسي پشت سد مخزني تنگ تكاب است كه توسط احسان يغمايي انجام شد. هم‌چنين در طرح توسعه‌ي‌ منطقه و با ساخت سد تنظيمي شهدا در سال 1361، آرامگاه ايلامي ارگان براثر بي‌دقتي در خاك‌برداري و پيش از انجام مطالعات باستان‌شناسي به‌صورت تصادفي نمايان شد كه به حدود سال 700 تا 650 پيش از ميلاد تعلق دارد. در اين راستا، دو هيأت به سرپرستي يغمايي و كابلي به بررسي و كاوش در محوطه پرداختند.
عبدي با بيان اين‌كه كشف آرامگاه ايلامي ارگان، ابتدا نظرها را به منطقه معطوف كرد، اما پس از آن غبار فراموشي سراسر منطقه را فراگرفت، گفت: در زمستان سال 1384 و با ايجاد و آغاز كار پايگاه پژوهشي شهر تاريخي ارگان، منطقه رونق پيدا كرد و فعاليت‌هاي باستان‌شناسي با كوشش‌هاي شادروان گنجي از سرگرفته شدند. در ادامه، هيأت كنوني از سوي پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي مطالعات باستان‌شناختي بهبهان را برعهده گرفت. اين هيأت در تابستان سال 1385 منطقه‌اي را ميان دو رود خيرآباد و مارون تا غرب منطقه‌ي ارگان بررسي باستان‌شناختي كرد و حدود 70 محوطه‌ي باستاني را كشف و در فهرست ميراث ملي كشور ثبت كرد.
او با اشاره به تعيين عرصه و حريم شهر باستاني ارگان در زمان رياست مرحوم آذرنوش در پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي، بيان كرد: در فصل دوم، سراسر شهرستان بهبهان بررسي شد و با بررسي بخش‌هاي تشان، مركزي، زيدون و آغاجاري، كل شهرستان پوشش داده شد. در نهايت 212 اثر، تپه، محوطه و يادمان تاريخي فرهنگي كشف و شناسايي شدند.
وي اظهار كرد: با پايان يافتن بررسي باستان‌شناسي بهبهان، امكان شناخت همه‌جانبه‌ي تك‌تك محوطه‌ها، تپه‌ها، آثار و شهرهاي موجود در دشت بهبهان فراهم شد و با استفاده از گاه‌نگاري‌ مقايسه‌يي و آزمايش‌هاي سن‌يابي، قدمت آثار و محوطه‌ها معين خواهد شد.
اين باستان‌شناس اضافه كرد: گروه مطالعات باستان‌شناسي شهرستان بهبهان در اين فصل تمام آثار، تپه‌ها و محوطه‌هاي باستاني درخور ثبت را در بخش تشان و مركزي در فهرست آثار ملي كشور ثبت كرد. هم‌چنين تاكنون پرونده‌ي حدود 20 اثر از مهم‌ترين تپه‌ها و محوطه‌هاي دشت زيدون آماده‌ ثبت در فهرست آثار ملي شده‌اند. گرچه هنوز حدود 80 محوطه و تپه‌ي باستاني نياز‌مند ثبت فوري هستند كه اين گروه اميدوار است، با تخصيص بودجه‌ي كافي در سال جديد، اين امر اتفاق بيفتد.
در مدت دو فصل بررسي باستان‌شناسي در بهبهان، 280 اثر شناسايي شدند كه به دوره‌هاي پيش از تاريخ، ايلامي، هخامنشي، فراهخامنشي، پارتي، ساساني و اسلامي مربوط مي‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

share

Bookmark and Share

رفتن به بالای