دوشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۸

پرفشارها دقت‌كنند

افزايش ميزان فشار خون به بالاتر از 95/140 ميلي‌متر جيوه به پرفشاري خون معروف است و موجب عوارض متعددي در بدن مي‌شود. پرفشاري خون در صورت درمان نشدن، موجب بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي كه دومين عامل مرگ و مير در سراسر جهان به شمار مي‌رود، مي‌شود.

●پرفشاري خون معمولاً تا زماني كه آ‌سيب‌هاي جسمي جدي ايجاد نشده باشد، علامتي ندارد و به همين علت به نام «قاتل خاموش» شناخته مي‌شود. قلب، كليه‌ها و مغز مهم‌ترين اندام‌هايي هستند كه در معرض حمله قاتل خاموش قرار مي‌گيرند.

●سابقه خانوادگي، سن بالاتر از 50، استرس، چاقي، ابتلا به ديابت، مصرف قرص‌هاي ضدبارداري، كم‌تحركي، كشيدن سيگار و ساير فرآورده‌هاي توتون و تنباكو، بيماري‌هاي كليوي و هورموني، مصرف نوشيدني‌هاي الكلي و تغذيه نامناسب (دريافت زياد چربي اشباع و نمك) از عوامل خطرزا براي ابتلا به پرفشاري خون است.

● ‌در بيشتر موارد، پرفشاري خون داراي علامت خاصي نيست، اما گيجي، تنگي نفس، خواب آلودگي، مورمورشدن دست‌ها و پاها، سرگيجه، خستگي، تپش قلب، سردرد كوبنده، سردرد صبحگاهي و خون‌دماغ مي‌تواند از نشانه‌هاي ابتلا به فشار خون بالا باشد.

● نمك موجب احتباس آب در بدن و افزايش فشار خون مي‌شود. براساس توصيه سازمان جهاني بهداشت، همه افراد بزرگسال بايد روزانه كمتر از پنج گرم كلرور سديم مصرف كنند. استفاده از غذاهاي شور مانند گوشت نمك‌سود شده، كنسروي، همبرگر، سوسيس و كالباس، سبزي‌هاي كنسروشده، چيپس، پفك، خيارشور، ماهي‌هاي شور و دودي، سوپ‌هاي آماده، ترشي، آجيل‌شور و نظاير اينها بايد كاهش يابد.

● با توجه به نقش پتاسيم در پيشگيري و درمان پرفشاري خون، در برنامه غذايي روزانه خود، ميوه‌ها، سبزي‌ها، حبوبات، مغزها، نان سبوس‌دار و غلات كامل را بگنجانيد. زردآلو، گوجه‌فرنگي، هندوانه، موز، سيب‌زميني، آب‌پرتقال و گريپ‌فروت منابع خوبي از پتاسيم هستند. عنصر كلسيم هم در كاهش فشار خون نقش دارد.

●كاهش وزن بدن، به همراه يك رژيم غذايي با چربي محدود براي پيشگيري و كنترل پرفشاري خون مناسب است. روغن‌هاي حيواني، كره و زرده تخم‌مرغ بايد كمتر مصرف و به جاي آنها روغن‌هاي گياهي مانند ذرت و آفتاب‌گردان جايگزين شود. استفاده بيشتر از ماهي، مرغ و گوشت سفيد ماكيان در كنترل فشار خون بالا مؤثر است.

● استفاده از نمك در پخت غذا و همچنين سر سفره غذا بايد محدود شود. به جاي نمك از چاشني‌ها و ادويه‌ها مانند سبزي‌هاي معطر تازه يا خشك‌شده و سير، ليموترش تازه و آب‌نارنج براي بهبود طعم غذا استفاده كنيد.

● هنگام خريد مواد غذايي آماده، به ميزان سديم آن توجه و تا حد امكان از مصرف غذا در رستوران‌ها پرهيز كنيد، زيرا در اين اماكن براي بهبود طعم غذا از نمك و روغن فراوان استفاده مي‌شود.به علاوه نوشيدني‌ها و خوردني‌هاي‌ حاوي كافئين از قبيل قهوه، چاي، نوشابه‌هاي كولا و شكلات، موجب افزايش فشارخون مي‌شود.

● اهميت فعاليت فيزيكي و ورزش منظم براي تسهيل كار قلب، كاهش استرس، تقويت عضله قلب، كمك به كاهش وزن و كاهش سطح كلسترول خون بسيار مهم است. پياده‌روي، ورزش ساده‌اي است كه در كاهش فشار خون و پيشگيري از ابتلا به آن مؤثر است. توصيه مي شود دست كم 30 دقيقه ، در بيشتر يا همه روزهاي هفته فعاليت جسماني و ورزش داشته باشيد.

هیچ نظری موجود نیست:

share

Bookmark and Share

رفتن به بالای